W sytuacjach zatem kiedy spektakularny na zdjęciach 5* apartament na rajskiej wyspie okazał się bungalowem z niesprawną toaletą w bezpośrednim sąsiedztwie największego wysypiska śmieci w regionie na pomoc przychodzi Ustawa o usługach turystycznych z 24 listopada 2017 roku.
I tak, zgodnie z art. 50 ust. 1 i 2 ustawy: Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.
Jakie mamy uprawnienia ?Podróżnemu przysługuje przede wszystkim obniżka ceny za cały okres wycieczki, w trakcie którego stwierdzono niezgodność. Ważne jest, aby wszelkie nieprawidłowości na wycieczce dokumentować i niezwłocznie powiadamiać o nich organizatora wycieczki lub rezydenta. Warto spisać stosowne oświadczenie na tę okoliczność - znacznie ułatwi to dochodzenie przyszłego odszkodowania.
Ponadto, podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności. Organizator turystyki ma obowiązek ustawowy niezwłocznej wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia (różnie z tym bywa).
Na zakończenie jak zawsze trochę praktyki. Mieliśmy przyjemność reprezentować w Sądzie Rejonowym dla Warszawy Woli rodzinę, poszkodowaną na skutek źle zorganizowanego wyjazdu na rejs po Karaibach. Przewoźnik, źle wyliczył czas na przesiadkę do samolotu na lotnisku Heathrow w Londynie, na skutek czego urlopowicze spóźnili się na lot co uniemożliwiło im wejście na statek odpływający z Meksyku następnego poranka.
Urlop nie odbył się, a organizator odmówił wypłaty odszkodowania, a nawet zwrotu zapłaconych za wycieczkę kwot - powołując się na "siłę wyższą", która miała polegać na niemożliwym do przewidzenia opóźnieniu lotu z Warszawy do Londynu spowodowanego warunkami atmosferycznymi. Konieczne stało się wytoczenie powództwa.
Koniec końców sprawę w Sądzie wygraliśmy w dwóch Instancjach. Organizator został zobowiązany do zwrotu całego kosztu zakupionej wycieczki, kosztów sądowych i zastępstwa adwokackiego oraz - wisienka na torcie - do zapłaty zadośćuczynienia Klientom za zmarnowany urlop w kwocie 5000 zł na osobę.
To jak ? Warto Walczyć o swoje prawa ? Zapraszamy do komentowania na FB.